تبلیغات
موفقیت از ما دور نیست

تغییر الگوریتم گوگل

یکشنبه 12 شهریور 1391   02:11 ب.ظ   متینه علی محمدی

گوگل هر ساله بیشتر از ۵۰۰ – ۶۰۰ دفعه الگوریتم سرچ را تغییر میدهد . در حالی که بیشتر این تغییرات جزئی هستند ، هر چند ماه گوگل یک اپدیت الگوریتم اصلی را به کار میاندازد که نتایج سرچ را به روش های قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار میدهد .

 

برای سرچ مارکرتر (search marketers ) ، دانستن تاریخ به روز رسانی گوگل میتواند کمک به توضیح تغییرات در رنکینگ و ترافیک بنیادی سایت کند . در زیر ، تغییرات الگوریتمی اصلی که بیشترین تاثیر را بر سرچ میگذارد را لیست کرده ایم . شناختن این اپدیت ها میتواند به سرچ موتور های بهینه سازی کمک کند .

 

بعد از چند هفته از گمانه زنی در باره "Over optimizaiton penalty" ، گوگل سرانجام "Webspam Update" را به جریان انداخت ، که به زودی نام "Penguin." را به خود گرفت . Penguin تعدادی از فاکتور های اسپم را طبقه بندی کرد ، که موارد کیبورد ، و تا حدود ۳.۱ % از پرسشهای انگلیسی تحت تاثیر قرار میدهد را شامل میشود .

 

 

● اپدیت پنگوئن : الگوریتم وب اسپم گوگل اسم رسمی دریافت میکند

 

 

علاوه بر پاندا ، اپدیت جدیدی از گوگل وجود دارد : Penguin . این نام جدیدی است که گوگل به webspam algorithm داده است .

 

 

● اپدیت چیست ؟

 

 

برای انهایی که با اپدیت های گوگل اشنا نیستند ، پیشنهاد میکنم Why Google Panda Is More A Ranking Factor Than Algorithm Update که سال گذشته انتشار یافت را بخوانند . این کتاب توضیح میدهد که چگونه گوگل تنوعی از الگوریتم هایی که صفحات را رتبه بندی میکنند را مورد استفاده قرار مید هد .

 

گوگل هرچند وقت یکباراین الگوریتم ها را تغییر میدهد . زمانی که این اتفاق میافتد ، به عنوان “update,” شناخته میشود ، که به ترتیب تاثیری بر نتایج سرچی که میکنیم دارد . گاهی اوقات اپدیت ها تاثیر بیشتری دارد ؛ بعضی وقت ها به ندرت به چشم میخورد .

 

 

● چه کسی اپ دیت ها را نام گذاری میکند ؟

 

 

گوگل همچنین متناوبا الگوریتم های جدیدی ایجاد میکند . زمانی که این اتفاق میافتد ، گاهی اوقات گوگل خود برای انها نامی انتخاب میکند ، مثل Vince update در سال ۲۰۰۹ . اگر گوگل اسمی انتخاب نکند ، گاها دیگران مثل Webmaster World نامی برای ان انتخاب میکنند ، همانند Mayday update در سال ۲۰۱۰ .

 

در مورد Penguin ، تاریخ دوباره تکرار شد ، جایی که گوگل به طور تعویقی نامی به اپدیت after the fac داده است . مورد مشابهی از این موضوع در باره پاندا سال گذشته اتفاق افتاد .

 

زمانی که اپدیت پاندا برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ شروع به کار کرد ، گوگل در ابتدا نامی را برای استفاده داخلی انتخاب نکرد . من این را میدانستم ، ولی اجازه نداشتم که ان را بگویم . بدون یک اسم رسمی ، اسم غیر رسمی “Farmer,” را برای ان لحاظ کردم ، چرا یکی از دلایل ورای اپ دیت مقابله با مضامین با کیفیت پایین که اغلب با مطالب کشاورزی همراه شده بود ، بود .

 

در پایان ، گمان میکنم که گوکل نمیخواست که اپ دیت بدین صورت باشد ، در مصاحبه با Steven Levy برای for Wired اپ دیت حدود یک هفته بعد از را اندازی ان هدف اصلی او مطالب کشاوزی بوده ، بنابراین به پاندا اسمی عمومی داده است . پاندا نامش را از یک مهندس درگیر این موضوع دریافت کرده است .

 

 

● به پنگوئن سلام کنید

 

 

از زمان نام گذاری پاندا ، گوگل از نامها کناره گرفته است . الگوریتم جدیدی در ژانویه جهت جریمه کردنصفحاتی با اگهی های زیاد بالای تاه خوردگی که “page layout algorithm نامیده میشوند طراحی شده اند . زمانی که پنگوئن یک هفته جلوتر مورد استفاده قرار گرفت ، “page layout algorithm نامیده شد .

 

بدون یک اسم برای page layout algorithm ، موتور جستجو Search Engine Land از مردم برای ایده های خودشان در گوگل و فیس بوک ، در مورد رای دادن به “Titanic” پرسیده بود . در اخرین بررسی از طرف گوگل اسم رسمی پنگوئن در نظر گرفته شد .

 

 

● چرا گوگل پاندا بیشتر یک فاکتور رتبه بندی است تا الگوریتم اپ دیت

 

 

با Google Panda Update ۲.۲ upon us ، بازدید مجدد ازانچه واقعا پاندا هست یا نیست خالی از لطف نیست . پاندا فاکتور جدید رتبه بندی است. پاندا الگوریتم کلی جدید رتبه بندی که توسط گوگل به خدمت گرفته شده نیست . تفاوت برای هر کسی که با پاندا تماس داشته و امیدوار به بهسازی ان دارد مهم است .

 

 

● الگوریتم رتبه بندی گوگل و اپدیت ها

 

 

بیایید با موتور بهینه سازی سرچ (search engine optimization) شروع کنیم . بعد از این که موتور های جستجو صفحات را از وب جمع اوری کردند ، نیازدارند که انهارا با توجه به تقاضا ی موجود برای سرچ صورت گرفته مرتب کنند . کدامیک بهترین است ؟ برای تصمیم گری راجع به ان ، انها الگوریتم رتبه بندی را بخدمت گرفته اند . مانند یک دستور غذا برای پخت بهترین نتایج حاصل شود .

 

مثل هر دستور پخت ، الگوریتم رتبه بندی دارای بسیاری از مواد لازم است . موتور های جستجو به کلماتی نگاه میکنند که در صفحات ظاهر میشوند ؛ مردم چگونه به ان صفحات مرتبط میشوند ، سعی در محاسبه اعتبار وب سایت ها میکنند . فاکتور های رتبه بندی Periodic Table Of SEO Ranking Factors در این باره بیشتر توضیح میدهد .

 

گوگل پیوسته الگوریتم رتبه بندی را تغییر میدهد ، افراد متوجه این تغییرات کوچک نمیشوند . اگر الگوریتم یک دستورغذای واقعی بود ، این میتوانست مانند اضافه کردن سر انگشتی نمک ، یک ذره شکره یا یک قاشق غذا خوری از چاشنی جدید باشد . بجز تغییرات کوچک الگوریتم اکثرا یکسان است .

 

 

هر چند وقت یکبار ، گوگل بازبینی کلی از الگوریتم رتبه بندی انجام میدهد . این اقدام به عنوان اپ دیت در طول سال ها شناخته شده است . “Florida” یک مورد معروف در سال ۲۰۰۳ ؛ Vince Update در سال ۲۰۰۹ ؛ Mayday Update نیز در سال گذشته انجام شد .

 

 

● شاخص و اپ دیت های الگوریتم

 

 

به طور گیج کننده ای ، مقوله اپدیت برای چیز هایی که الگوریتم های اپدیت واقعی نیستند نیز بکار میرود . در اینجا some vintage Matt Cutts در این موضوع وجود دارد . برای مثال ، چندین سال قبل گوگل به طور مستمر“index update” هر ماه انجام میداد ، زمانی که به طور ناگهانی میلیونها صفحه جدید را بیرون ریخت در مجموعه موجود خود به این پی برده بود .

 

 

سرازیرشدن مطالب جدید باعث تغییرات رتبه بندی میشود که برای مستقر شدن میتواند چندین روز به طول بیانجامد ، بنابراین نام مستعار “Google Dance.” را به خود گرفت . اما تغییرات در نتیجه طبقه بندی از طریق همه مطالب جدید صورت گرفته ، نه به این علت که خود الگوریتم تغییر پیدا کرده است .

 

 

البته ، همانطور که گفته شد ، گاهی اوقات خود هسته الگوریتم رتبه بندی به طور گسترده ای تغییر پیدا میکند ، تقریبا همانند مخلوط کردن یک دستور غذای قدیمی و شروع با اماده کردن دستور غذای جدید است . این “algorithm updates” میتواند تغییرات گسترده ای در رتبه بندی ایجاد کند . اما پاندا ، به رغم دگرگونی هایی که داشته ، نمیتواند یک الگوریتم اپ دیت به شمار رود .

 

 

در عوض – پاندا مثل PageRank – ارزشی است تمام الگوریتم های گوگل را تغذیه می کند . اگر ان کمک کند انرا همانند هر سایت که نمره PageRank داده شده است درنظر بگیرید . انها یی که در پاندا پایین هستند ok تلقی میشوند ؛ انهایی که بالا هستند بوسیله پاندا چکش کاری شده اند .

 

 

● محاسبه فاکتورهای رتبه بندی

 

 

پس ما الان کجا هستیم ؟ گوگل یک الگوریتم رتبه بندی دارد ، دستوری که بسیاری از فاکتورها را جهت تصمیم برای چگونگی رتبه بندی صفحات ارزیابی میکند . گوگل – میتواند وبرخی تغییرات را در الگوریتم رتبه بندی اعمال میکند و میتواند تاثیرات نا گهانی (اگر چه جزئی باشد ) را با انجام این کار ببنید . به دلیل که از قبل ارزش هایی برای برخی از فاکتور های محاسبه شده و مرتب شده قائل شده است .

 

 

برای مثال ، بیایید بگوییم گوگل تصمیم دارد به صفحاتی که همه کلماتی که شخص جستجو کرده است را برای نشان دادن در مجاورت یکدیگررا فراهم کرده است پاداش دهد . قصد دارد که انها را نسبت به قبل کمی تقویت کند . گوگل میتواند با اجرای این الگوریتم جزئی شاهد تغییرات سریعی باشد .

 

 

به این خاطر که گوگل از قبل همه ارزش های مرتبط با این فاکتور مخصوص را جمع اوری کرده است . گوگل از قبل صفحات را طبقه بندی و جاییکه هر کلمه در مجاورت کلمات دیگر قراردارد را نشانه گذاری کرده است . گوگل میتواند به اسانی شماره گیری از ۵ تا ۶ را از فاکتور رتبه بندی مجاورت استعاره ای را به راحتی عوض کند ، به این دلیل که ان فاکتور ها از قبل به عنوان بخشی از یک فرایند در جریان محاسبه شده اند .

 

 

● محاسبه دستی در مقابل اتوماتیک

 

 

دیگر فاکتورها نیاز به محاسبه دقیق تری که به طور مداوم انجام شده است دارد ، چیزی که گوگل به ان اپ دیت های دستی میگوید . به این معنا نیست که یک فرد در گوگل تا حدی ارزش این فاکتور ها را به طور دستی تنظیم کرده است . به این معناست که شخص تصمیم به اجرا یک برنامه ویژه جهت اپ دیت این فاکتور ها گرفته ، تا این که این موضوع به طور دائم اتفاق بیافتد .

 

 

برای مثال ، چند سال قبل گوگل برنامه“Google Bomb” fix را به کار انداخت . اما سپس ، Google Bombs جدید به کار ادامه داد . چه اتفاقی برای ان افتاد ؟ گوگل توضیح داد که فیلتر مخصوصی از Google Bomb وجود دارد که به طور دوره ای اجرا میشود چرا که همه مدت به ان نیاز نیست . زمانی که فیلتر اجرا میشود ، میتواند Google Bomb جدید را شناسایی کند و انها را خنثی کند .

 

 

در مواد دستور ، بدین گونه خواهد بود که انگار شما از یک نوع شکلات در کیک های خود استفاده میکنید ، اما سپس ازبرند شکلات را عوض میکنید . شما همواره از خورده شکلات ها استفاده میکنید ، اما این خورده ها به کیک هایتان طعم بهتری میدهد .

 

 

توجه : در چاپ قبلی ان موضوع ، راجع به ارزش های PageRank صحبت کرده بودم که گاها به طور دستی اپ دیت میشد . گوگل در واقع گفته بود که انها پیوسته اپ دیت میشوند . در مورد هر گونه سوء برداشت درانجا معذرت خواهی میکنم .

 

                  

         

 

         

 

 

 

                             منبع: گوگل سئو

ترجمه : فاطمه قناعتیان

 

 

                             مقالات ارسالی به آفتاب


»


طبقه بندی: علمی،